چیلر های جذبی آمونیاکی

کمپرسور چیلر
كمپرسور چیلر
خرداد ۲, ۱۳۹۸
فن کویل
نصب فن کویل
خرداد ۸, ۱۳۹۸

چیلر های جذبی آمونیاکی

چیلر های جذبی آمونیاکی

چیلر های جذبی آمونیاکی

تاریخچه تبرید :

تا پیش از قرن نوزدهم میلادی تبرید تنها به حمل و نقل یخ از مناطق سردسیر به مناطق گرم سیر ونگهداری آن در محفظه های مخصوص و یا زیر زمین و همچنین ساخت یخ در زیر زمین ( گودالهایی را در زیر زمین حفر میکردند و آنها را پر از آب میکردند ، در فصل زمستان آب یخ میزد و سپس در فصل تابستان از آن استفاده میکردند ) و نیز نگهداری برف فشرده در مکانهای مخصوص برای استفاده در فصول گرم محدود بود.

اساس کارکرد سیستم های تبرید جذبی در آزمایش میشل فاراده که در سال 1824 میلادی صورت گرفت استوار می باشد

او یک سسله آزمایشات برای تبدیل بعضی گازهای پایدار به مایع انجام داد که مبنای کار ماشینهای جذبی قرار گرفت.

اگر چه فاراده در زمان خودش نتوانست از این آزمایشات برای تولید برودت بهره گیرد ولی مقدمه ای شد برای آینده گان

ساخت اولین ماشین تبرید مکانیکی

ساخت اولین ماشین تبرید مکانیکی در سال 1834 توسط ژاکوب پرکینر در انگلستان تحولی در صنعت تبرید به وجود آورد ، در این ماشین از اتر به عنوان مبرد در یک سیکل تراکمی – تبخیری استفاده شده بود ، در سال 1851 یک مخترع امریکایی یک ماشین یخ ساز با مبرد هوا ساخت و در سال 1859 سیکل جذبی با استفاده از آمونیاک بعنوان ماده مبرد و آب به عنوان جاذب توسط فردیناندکاره مورد استفاده قرار گرفت ، این سیستم برای اولین بار در ایالات متحده امریکا برای ساخت چیلر های جذبی استفاده شد . سپس در سال 1860 اولین ماشین اتر سولفوریک برای ایجاد برودت در صنایع نوشابه سازی در استرالیا ساخته شد ، بعدها در سال 1880 اولین کارخانه یخ مصنوعی و این کارخانه اولین قدم در عمومی سازی صنعت تبرید بود ، در سال 1890 تبرید تراکمی و جذبی رواج یافتالبته در اوایل پیدایش تبرید تراکمی دستگاههای موجود حجیم و گرا بودند و راندمان زیادی نداشتند و می بایست فردی متخصص از آنها نگهداری می نمود ، به همین دلیل تبرید مکانیکی صرفا به چند کاربرد بزرگ محدود میشد ، یکی از دلایل عدم پیشرفت تبرید مکانیکی در دهه های اولیه استفاده از بخار رای چرخاندن کمپرسور بود، با اختراع و پیشرفت موتورهای الکتریکی و همچنین تهیه مبرد های بی خطر تولیدات صنایه تبرید و تهویه مطبوع به نقطه اوج رسید.

در ابتدای قرن بیستم سیکل تبرید برای تهویه مطبوع و سرمایش ساختمنها مورد استفاده قرار گرفت ، ساختمان milam در سن آنتونیوتگزاس نخستین ساختمانی بود که بطور کامل مجهز به سیستم تهویه مطبوع شد ، در سال 1926 توماس میدگلی اولین مبرد CFC یعنی 1926 را مورد استفاده قرار داد.

اولین چیلر سانتریفوژ برای مصارف سرمایش صنعتی و تهویه مطبوع توسط ویلس کربر در سال 1931 ساخته شد.

چیلر های جذبی آمونیاکی

چیلر های جذبی آمونیاکی

از چیلر های با سیکل آب و آمونیاک فقط در ظرفیت 5 تا 25 تن استفاده میشود.

با توجه به پیچیده گی بسیار زیاد این سیستم ها و همچنین سمی بودن آمونیاک ، از این سیستم با سیکل جذبی بسیار کم استفاده میگردد ، و به استفاده صنعتی محدود میگردد ، به همین دلیل نیروی متخصص سیستمهای جذبی ( با سیسکل آب و آمونیاک ) بسیار کم بوده و عمدتا دستمزد تعمیرات این سیستمها در مقایسه با سیستم های دیگر به مراتب بالاتر است.

با توجه به ساخت چیلرهای آمونیاکی به روش جدید ( استفاده از کندانسور هوایی بجای برج خنک کن ابی ) و تولید آن در کشور استفاده از این سیستم در بین کارفرمایان و مشاوران محترم بسیار جالب توجه گردید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس - بخش فروش