نکاتی در رابطه با کار چیلر تراکمی و جذبی

چیلر تراکمی
چیلر تراکمی
اسفند ۴, ۱۳۹۷
نکاتی در رابطه با کار چیلر
نکاتی در رابطه با کار چیلر
اسفند ۱۰, ۱۳۹۷

نکاتی در رابطه با کار چیلر تراکمی و جذبی

نکاتی در رابطه با کار چیلر تراکمی و جذبی

نکاتی در رابطه با کار چیلر تراکمی

اصول کار چیلر تراکمی بدین شکل میباشد که سیال مبرد وارد لوله ها یا به اصطلاح تبخیر کننده که در داخل اتاق یا محلی که می خواهیم سرد کنیم می شود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده می شود و سیال در نتیجه گرفتن گرما تبخیر میشود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین می آید ، در ادامه نکاتی در رابطه با کار چیلر تراکمی و جذبی را توضیح خواهیم داد.

  • دمای آب رفت برج خنک کن بایستی 28 درجه سانتیگراد باشد .
  • دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی 5 درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد.
  •  فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی بایستی 45 تا 75 پی اس آی و رانش 200 تا 260 پی اس آی باشد ( با کندانسور آبی ).
  • هنگامی که میخواهی گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم .
  • در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد ( مکش – رانش – مایع )
  • برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن می کنیم .
  • برای وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر خاموش باشد .
  • برای روغن زدن هم بایستس دستگاه خاموش باشد.
  • فشار روغن حداقل PSi 20 بیشتر از درجه فشار مکش باشد .
  • سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.
  • روغن داخل کمپرسور حدود 2/1 سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از 4/1 سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تامین کنید.
  • مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل 5/1 کیلوگرم پیشنهاد می شود .
  • از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده می شود .
  • از گیج آبی ( یا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده میشود .
  • در کنار دریا فشار وکیوم بایستس 29 اینچ جیوه باشد و در تهران 27 اینچ جیوه .

نکاتی در رابطه با کار چیلر تراکمی

مراحل شارژ روغن در چیلر:

 

  1.  هر دو شیر کمپرسور، مکش و رانش را بسته و گاز داخل کمپرسور را خالی می کنیم. ( می توان از عمل پمپ دان نیز استفاده کرد )
  2. فشار کمپرسور را به 2 پی اس آی افزایش می دهیم . یا به -13 اینچ جیوه کاهش می دهیم .
  3. روغن شارژ می کنیم و فضای داخل کمپرسور را وکیوم می کنیم سپس روی آن گاز تزریق می کنیم.

معمولا” لوله سایز بزرگتر لوله مکش است ( برگشت ) لوله سایز کوچکتر لوله دهش است ( رفت) فیلتر درایر رطوبت را می گیرد.

 

مراحل شارژ روغن چیلر

اکومولاتور( مایع شکن ) چیلر :

جلوگیری از ورود مایع به کمپرسور که مایع مبرد در کف و گاز روی آن قرار دارد. و تله مایع مبرد را اکومولاتور میگویند.

برای شارژ گاز و شارز روغن شیر سرویس بایستی در حالت مدیوم باشد.

نکته مهم : هنگامی که روغن معیوب را تخلیه می کنیم حتما برق گرمکن روغن را از مدار خارج کنید، در غیر اینصورت باعث سوختن گرمکن خواهد شد.

برای کمپرسورهای کوپلند از روغن GS3 و کمپرسورهای بیتزر از روغن GS4 استفاده شود.

اکومولاتور( مایع شکن )

 

فیلتر روغن کمپرسور را با مواد نفتی تمیز کنید.

اکومولاتور( مایع شکن )

 

مقایسه اقتصادی چیلر جذبی و تراکمی

5-1 برآورد اقتصادی در اجرای یک پروژه

در طراحی یک پروژه شرایط و عوامل متفاوتی مطرح است که در نوع سیستم ، تاثیرات عمده و اساسی می گذارد و طراح با توجه به آن عوامل و بررسی مسایل خاص هر پروژه ، سیستمی را انتخاب و طرح می نماید که در مجموع بهترین خصوصیات و عملکرد را داشته باشد این عوامل عبارتند از :

 

 هزینه کل

کلیه مخارج یک پروژه از ابتدای طرح تا مرحله اجرا و همچنین بعد از اجرا در رابطه با تعمیرات و نگهداری را شامل شده و مشتمل بر دو بخش است :

 

الف ) هزینه اولیه ( ثابت ) : که شامل هزینه تهیه و نصب دستگاهها و لوازم تاسیساتی و راه اندازی سیستم می باشد .

 

ب : هزینه ثانویه ( جاری ) : شامل مخارج سیستم در زمان بهره برداری از قبیل هزینه برق، سوخت ، آب ، تعمیرات و مخارج پرسنل نگهداری کننده سیستم می باشد .

طراح مجموع هزینه های اولیه و ثانویه ، سیستم های مناسب با شرایط اقلیمی موردنظر را برآورد نموده و سیستمی را که در طول زمان دارای هزینه نسبتا کمتر و کارایی بیشتر می باشد را انتخاب می نماید .

 

البته این مساله همیشه امکان پذیر نیست و احتمالا بالا بردن کارایی سیستم به هزینه آن خواهد افزود

 

 سادگی و عدم پیچیدگی :

در طرح هر سیستم تاسیساتی ، بر سادگی آن تاکید می گردد باید حتی الامکان از بکار بردن سیستم های پیچیده و مرکب و کنترل های اتوماتیک غیرضروری دوری کرد .

مثلا می توان برای سیستم فن کویل از شیر برقی برای کنترل آب ورودی به کویل و برای تهویه مطبوع از دمپر اتوماتیک با ترموستات جهت نصب در دریچه خروجی هوا استفاده نمود، که به علت هزینه زیاد پیچیدگی از آن اجتناب می شود.

 

تعمیرات و نگهداری :

مساله تعمیرات و نگهداری ، با توجه به نوع سیستم ، متفاوت بوده و علاوه بر هزینه تعمیرات و دستمزد پرسنل نگهداری کننده ضمن توجه به محل اجرای پروژه بایستی امکان وجود افراد متخصص مورد بررسی قرار گیرد . برای مثال ممکن است در پروژه ای ، سیستم بخار و چیلر که احتیاج به نیروی متخصص دارد پیش بینی شده و بعدا معلوم شود که به علت شرایط منطقه امکان تامین نیروهای انسانی مربوطه در محل نمی باشد؛ بدیهی است در این حالت سیستم دچار اشکال می شود.

 

 تامین برق ، سوخت و آب چیلر تراکمی و جذبی :

تامین انرژی برق ، سوخت و آب بطور کلی و جداگانه می تواند تحلیل و بررسی شود. در مناطقی که مساله برق عمده بود وهزینه آن گران می شود بایستی سعی شود حتی الامکان از دستگاههایی استفاده گردد که مصرف برق کمتری دارند ( حتی اگر هزینه اولیه بیشتر شود) مثلا در پروژه های با ظرفیت بالا جهت سرمایش می توان به جای چیلر پیستونی یا سانتریفوژ که مصرف برق زیادی دارند از چیلر جذبی یا اژکتوری که مصرف برق کمتری دارند استفاده نمود اگر چه هزینه اولیه آن با توجه به دیگ بخار مورد نیاز بیشتر می باشد .

نوع و میزان وفور سوخت در مناطق اثر مستقیم در طرح سیستم دارد، مثلا در مناطقی که لوله کشی گاز وجود دارد بیشتر از انرژی گاز باید بهره جست .

 

 وابستگی :

در حال حاضر که با ضرورت خودکفایی کشور و تحریم اقتصادی قدرت های بزرگ روبرو هستیم و تامین وسایل و دستگاههای ساخت خارج آسان نبوده و بعضا صلاح نیست باید سعی شود که سیستم های به کار گرفته شده حتی المقدور وابستگی کمتری به خارج داشته باشد.

شرایط جوی، منطقه ای ( آب و هوا ) :

مهمترین مساله ای که تاثیر زیادی در نوع سیستم می گذارد شرایط آب و هوایی مناطق مختلف است و مهمترین عامل در این مورد مقدار رطوبت هوا بوده و سیستم تاسیساتی با توجه به رطوبت متوسط و حداکثر درجه حرارت در تابستان و متوسط حداقل درجه حرارت در زمستان طراحی می شود.

در طراحی پروژه ابتدا نوع سیستم تابستانی ( سرمایش ) تعیین شده با توجه به آن سیستم زمستانی (گرمایش) منظور می گردد . مثلا اگر رد یک پروژه از هوا ساز برای تابستان استفاده شود ، جهت تاسیسات زمستانی رادیاتور نصب نمی گردد بلکه از هواساز ( با نصب کویل گرم ) استفاده می شود .

در مناطق خشک ( گرم و یا معتدل ) مانند مناطق مرکزی ایران ، کولر آبی با راندمان خوب کار می کند و می توان در پروژه های کوچک و یا متوسط جهت سرمایش تابستانی از کولر آبی استفاده نمود هر چند که در پروژه های بزرگ استفاده از کولر زیاد مناسب به نظر نمی رسد و باید از چیلر استفاده نمود .

در مناطق گرم و نیمه مرطوب یعنی شهرهای تقریبا نزدیک به سواحل جنوب، کولر آبی خوب عمل نمی نماید و بایستی چیلر نصب شود.

با توجه به مطالب عنوان شده طراح باید به کلیه موارد فوق تسلط کافی داشته باشد تا از این رهگذر بتواند بهترین طرح و در عین حال اقتصادی ترین طرح را ارایه دهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس - بخش فروش