در فرایند شارژ و دشارژ در چیلر به هنگام بار کامل در تابستان، فرایند شارژ از ساعت 8 سـاعت تـا 12ظهـر روز بعـد ادامـه مـی یابـد. در این حالت کلیۀ چیلرها و پمپ ها (سوای پمپ های رزرو) به طور همزمان کار می کنند تـا هـم سـرمایش ساعت های غیر اوج را فراهم آورند و هم سرما را ذخیره کنند.
به هنگام ساعت های غیر اوج، بارهای سرمایش مسـتقیم بـین 1980-2600تـن برودتـی و یـا 34800ton-h می باشند. مقـدار ظرفیـت ذخیـره شـده بـرای سـاعت هـای اوج برابـر اسـت بـا 21300ton-h
برای فرایند شارژ در 16 ساعت، چهار چیلر به طور میانگین با بار سرمایش 3600 تن برودتی کار مـی کننـد.
در ایــن حالــت نقطــۀ تنظــیم دمــای آب رفــت از چیلرهــا 39/ 5° Fمــی باشــد. دمــای آب برگشــت نیــز حدود 56° F است.
قبل از فرایند شارژ، چیلرها و پمپ ها شروع به کار می کنند. به هنگام فرایند شـارژ، شـیرهای CV-2 و CV-1و شــیرهای ســلونوئید SV-9و SV-8و SV-5و ،SV-3 همــان گونــه کــه در شــکل (12)
نشــان داده شــده انــد بــاز هســتند. شــیرهای ســلونوئید SV-7و SV-6و SV-4نیــز بســته هســتند.
بدین صورت هم مخزن ذخیرة سرمایی شارژ می شود و هم آب سرد مـورد نیـاز بارهـای سـرمایی بـه هنگـام ساعت های غیر اوج تأمین می شود. آب برگشت با دمـای 56 درجـه فارنهایـت، از طریـق دفیوزرهـای بـالای مخزن و شیر کنترل CV-1 و شیر سلونوئید SV-3و به توسط پمپ های SP-2 و SP-1کشیده می شـود.
این آب از شیر سـلونوئید SV-5 و SV-9 و پمـپ هـای چیلـر عبـور کـرده، بـه توسـط چیلـر خنـک شـده و با دمای 39/5درجه فارنهایت از چیلر خارج می شود.
پس از آن آب سرد به دو جریان تقسیم می شود. یک جریان از شیر سـلونوئید SV-8 و شـیر کنتـرل CV-2 عبور می کند و از طریق دفیوزرهای پایینی مخزن ذخیره آن را شارژ می کند. جریان دیگـر از طریـق پمپ هایی، هوا سازها و سایر ترمینال های ساختمان را تغذیه می کند.
قبل از خاموش شدن چیلرها و پمپ های آنها، شیرهای کنترل و شیرهای سـلونوئید بـه وضـعیت زیـر تغییر حالت می دهند:
شـیرهای کنتـرل CV-2 و CV-1 و شـیرهای سـلونوئید SV-7 و SV-6 و SV-4 بـاز مـی شـوند و شیرهای سلونوئید SV-9 و SV-8 و SV-5 و SV-3 بسته می شوند. آب سرد ذخیـره شـده بـا دمـای 41 درجـه فارنهایـت بـه توسـط پمـپ هـای آب سـرد SP-3 و SP-2 و از طریـق دفیوزرهـای پـایینی مخـزن و شیر کنترل CV-2 کشیده می شـود. ایـن آب سـپس از شـیر سـلونوئید SV-6 عبـور کـرده و بـه توسـط پمپ های سرمایش ساختمان به کویل های سرمایش هوا سازها و ترمینال های ساختمان فرستاده می شـود.
آب سرد برگشت با دمای 56درجه فارنهایـت از شـیر سـلونوئید SV-7 و شـیر کنتـرل CV-1عبـور کـرده و به دفیوزرهای بالایی مخزن وارد و در مخزن به آهستگی پخش می شود.
دمــای برگشــت Trcاز طریــق تغییــر دمــای آب رفــت بــه هــوا ســازها از 45درجــه فارنهایــت بــه 52درجـه فارنهایــت، بــه جـای 41درجــه فارنهایــت، برقـرار مــی مانــد. همـین کــه حســگر دمــای ،T2 دمای آب برگشت را پایین تر از 56درجه فارنهایت حسن کرد، کنتـرل کننـدة DDC شـیر کنتـرل CV-2 را کمی می بندد. مقدار مورد نیاز آب برگشت با دمای 56درجـه فارنهایـت از لولـۀ کنارگـذر (Crossover) عبور کرده و با آب ذخیره شده با دمای 41درجه فارنهایت مخلوط می شود بدین ترتیب آبی با دمـای بیشـتر به کویل های سرمایش هوا سازها وارد می شود. به هنگام ساعت های اوج (8 ساعت)، فرایند دشارژ نیازمند بار سرمایش از 2500-2800 تن برودتـی و 21250ton-h است (شکل 14)
شکل(14) نمودار دماند الکتریکی و بار سرمایی
این کارخانۀ تولید وسایل الکترونیکی دارای اتاق های تمیز، اتاق های رایانه و پس سرمایش کمپرسـور و نیز تجهیـزات صـنعتی ای اسـت کـه نیـاز بـه سـرمایش 24 سـاعته دارنـد. بـار سـرمایش ایـن تجهیـزات در ساعت های روز به طور میانگین 1240 تن برودتی می باشد.
زمانی که بار سرمایش کاهش مـی یابـد و یـا دمـای هـوای بیـرون و دمـای آب ورودی بـه کندانسـور کم می شود، لازم است تا اصلاحات زیر صورت گیرد:
دمــای آب ســرد رفــت (ورودی بــه مخــزن ســرمایی) در فراینــد شــارژ از 39/5 دره فارنهایــت به 42/5 درجه فارنهایت افـزایش یابـد. ایـن امـر باعـث بـالا رفـتن رانـدمان چیلرهـا مـی گـردد. همچنـین
در حالت پاره بار لزومی ندارد تا همۀ چیلرها و متعلقات آنها با هم کار کنند.
به جای ساعت 8شب، فرایند شارژ می تواند تا زمانی که تمامی آب شارژ شده در مخزن مصـرف شـود به تعویق افتد. فرایند تخلیه (دشارژ) نیز می تواند به هنگام حالت پاره بار به جـای 8 سـاعت، 10-14 سـاعت به طول انجامد.